El Reial decret 238/2026 fixa els requisits tècnics i d’informació de la factura electrònica, com també les condicions d’interoperabilitat de les plataformes d’intercanvi. A més, regula els diferents estats de les factures i les obligacions de subministrament d’informació.

El Reial decret 238/2026, de 25 de març, pel qual es desenvolupa el sistema de facturació electrònica obligatòria entre empresaris i professionals i pel qual es modifica el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 79, de 31 de març de 2026), té per objecte establir els requisits tècnics i d’informació del sistema espanyol de factura electrònica obligatòria entre empresaris i professionals; els requisits exigibles a les plataformes d’intercanvi de factures electròniques, entre ells, els d’interoperabilitat i interconnexió mínima entre aquestes; i també la regulació dels diferents estats de les factures i l’establiment de determinades obligacions de subministrament d’informació.

A més, desenvolupa la disposició addicional 21 de la Llei 56/2007, de 28 de desembre, relativa a la solució pública de facturació electrònica i realitza modificacions puntuals sobre el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, a fi d’acomodar-ho a les futures característiques i requisits del nou règim de factura electrònica.

Àmbit d’aplicació i excepcions a l’obligació de facturar electrònicament

(Normativa aplicable: arts. 3 i 4 RD 238/2026)

Empresaris i professionals que estiguin obligats a expedir i lliurar factura per les operacions que realitzin en el desenvolupament de la seva activitat empresarial o professional, quan el destinatari de l’operació sigui un empresari o professional que tingui a Espanya la seu de la seva activitat econòmica, o tingui a Espanya un establiment permanent o, en defecte d’això, el lloc del seu domicili o residència habitual, sempre que es tracti d’operacions que tinguin per destinataris a aquesta seu, establiment permanent, domicili o residència habitual.

També serà aplicable l’obligació de facturar electrònicament quan les parts de l’operació hagin optat pel compliment material de l’obligació d’expedir factura pel destinatari de l’operació o per tercers.

S’exceptuen de l’obligació d’expedir, transmetre i lliurar factura en format electrònic les operacions que es documentin a través de factures simplificades tret que es tracti de factures simplificades qualificades.

El Ministeri d’Economia, Comerç i Empresa podrà excloure altres operacions de l’obligació d’expedició de factura electrònica, sempre que sigui necessari per al bon funcionament econòmic del sector concernit i, com a regla general, aquestes exclusions tindran caràcter temporal i vindran motivades.

Les exclusions definitives només es podran adoptar quan estigui demostrat, addicionalment, que no existeixen problemes de terminis de pagament prolongats o abusius en el sector concernit.

Opcions i obligacions de facturació electrònica

(Normativa aplicable: arts. 5 i 6 RD 238/2026)

El sistema espanyol de factura electrònica està compost pel conjunt de plataformes d’intercanvi de factures electròniques de caràcter privat que compleixin amb els requisits establerts en aquest reial decret i per la solució pública de facturació electrònica que complirà a més la funció de repositori de factures, i que serà gestionada per l’Agència Estatal d’Administració Tributària.

La facturació electrònica podrà realitzar-se mitjançant plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques, mitjançant la solució pública de facturació electrònica o mitjançant la combinació de totes dues vies.

Els empresaris i professionals obligats a emetre i rebre factures electròniques hauran de fer-ho a través d’una de les vies que formen part del sistema espanyol de factura electrònica o una combinació d’aquestes. No obstant això, quan no s’hagi acordat expressament amb els proveïdors rebre les seves factures electròniques a través d’una o diverses plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques, s’entendrà que s’opta per la solució pública de facturació electrònica sense que hagin d’efectuar per a això cap manifestació expressa.

Les plataformes, solucions o sistemes de facturació que no utilitzin la solució pública de facturació electrònica per a emetre les seves factures, estaran obligades a remetre simultàniament a la seva emissió una còpia electrònica fidel de cada factura en la sintaxi UBL (Llenguatge Empresarial Universal que proporciona un estàndard internacional d’interoperabilitat entre sistemes que es fa servir com a format d’intercanvi de documents electrònics de diferents tipus al llarg de la cadena de subministrament) a la citada solució pública.

Aquestes còpies quedaran marcades clarament com a tals en la solució pública de facturació electrònica.

Els empresaris i professionals que hagin decidit rebre les seves factures electròniques, totalment o parcialment, a través d’una plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques, hauran de fer públic el seu punt o punts d’entrada de factures electròniques en totes les seves comunicacions amb altres empresaris i professionals i, en cas de tenir-la, en la seva pàgina web, entenent-se que si no s’ha identificat públicament el seu punt d’entrada de factures electròniques el seu punt d’entrada és la solució pública de facturació electrònica.

Els operadors de plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques hauran de posar a la disposició del públic un sistema de consulta obert que permeti conèixer quins empresaris i professionals els han triat com a punt d’entrada de factures electròniques.

Interoperabilitat de formats de factura electrònica: llenguatges i codis

(Normativa aplicable: art. 7 RD 238/2026)

La factura electrònica haurà de substanciar-se en un missatge informàtic de caràcter estructurat, ajustat al model semàntic de dades EN16931 del Comitè Europeu de Normalització i sota una de les següents sintaxis:

— CII.

— UBL, amb les adaptacions que puguin resultar necessàries per a la facturació entre empresaris i professionals.

— Missatge EDIFACT de factura.

— Missatge Facturae.

Per a garantir la interoperabilitat entre plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques, els operadors d’aquestes hauran de tenir capacitat de transformar el missatge de factura entre tots els formats admesos garantint la preservació de l’autenticitat del seu origen i la integritat del seu contingut.

D’altra banda, totes les factures electròniques emeses per mitjà de plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques hauran d’estar signades amb signatura electrònica avançada, directament per l’emissor o mitjançant signatura delegada autoritzada, i serà la plataforma designada per l’emissor sobre la qual recaigui l’obligació de transformar el missatge de factura electrònica abans que quedi signat electrònicament perquè s’ajusti a la sintaxi i especificacions tècniques acordades per les parts.

Totes les factures electròniques hauran d’identificar-se amb un codi únic, contingut en un sol camp o en una concatenació de camps de la factura, i que necessàriament inclourà el número d’identificació fiscal de l’emissor, el número i sèrie de la factura i la data d’expedició de la factura.

Requisits mínims i procediment d’interconnexió entre plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques

(Normativa aplicable: arts. 8 i 9 RD 238/2026)

Els operadors de plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques tindran l’obligació d’interconnectar-se amb qualsevol altra plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques que formi part del sistema espanyol de factura electrònica quan així ho sol·liciti un dels seus clients. Aquesta interconnexió ha de permetre intercanviar factures electròniques entre tots els usuaris de totes dues plataformes, podent utilitzar la solució pública de facturació electrònica com a mitjà d’interconnexió per a l’intercanvi de factures.

En cas de fer-se servir la solució pública de facturació electrònica per a la interconnexió, serà la plataforma privada designada pel receptor sobre la qual recaigui l’obligació de recuperar i, en cas que sigui necessari, transformar el missatge de factura electrònica perquè s’ajusti a la sintaxi i especificacions tècniques acordades per les parts en el cas que difereixi de la solució pública de facturació electrònica.

Els operadors de plataformes privades tindran l’obligació d’acceptar totes les sol·licituds d’interconnexió amb qualsevol altra plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques que formi part del sistema espanyol de factura electrònica i els clients dels operadors de plataformes privades estaran, així mateix, obligats a acceptar que les factures electròniques els siguin remeses a través de la interconnexió entre plataformes, sent responsabilitat seva que aquesta interconnexió estigui operativa en un termini màxim d’un mes des de la data de recepció de la sol·licitud.

A aquest efecte, haurà de subministrar a l’operador de la plataforma sol·licitant totes les especificacions tècniques necessàries, habilitar un banc de proves pel testatge de l’operativa, i també dedicar els recursos humans i materials necessaris per a complir, almenys, amb aquest termini màxim.

En el cas que un operador de plataforma privada rebés sol·licituds addicionals d’interconnexió durant el període d’un mes i no li anés possible atendre-les simultàniament, haurà de resoldre-les per estricte ordre d’arribada, començant a computar aquest termini quan quedi operativa la sol·licitud d’interconnexió immediatament anterior.

Fins que la interconnexió entre plataformes estigui operativa, l’operador de la plataforma electrònica sol·licitant haurà de dipositar les factures dirigides a la plataforma amb la qual desitja interconnectar-se en la solució pública de facturació electrònica.

En cap cas podrà l’operador de la plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques receptora de la sol·licitud d’interconnexió cobrar cap quantitat a la plataforma sol·licitant per resoldre aquestes sol·licituds d’interconnexió en els terminis establerts i tampoc podrà cobrar a la plataforma sol·licitant per altres serveis d’integració o gestió que pugui tenir pactats amb el destinatari últim de la factura electrònica.

Obligació d’informació dels destinataris sobre els estats de la factura electrònica

(Normativa aplicable: art. 10 RD 238/2026)

Els destinataris de factures electròniques hauran d’informar a l’obligat a expedir la factura electrònica de l’acceptació o rebuig comercial de la factura i data en què es produeix i del pagament efectiu complet de la factura i la seva data efectiva de pagament.

Addicionalment, es podrà informar dels següents estats, sense que això alteri el càlcul del termini de pagament de la factura:

— Acceptació o rebuig comercial parcial de la factura i data en què es produeix.

— Pagament parcial de la factura, import pagat i data en què es produeix.

— Cessió de la factura a un tercer per al seu cobrament o pagament, amb identificació del cessionari i la seva data de cessió.

La informació sobre els estats de la factura haurà de remetre’s en un termini màxim de quatre dies naturals, excloent dissabtes, diumenges i festius nacionals, des de la data en què es produeix l’estat que s’informa en cada cas.

Els empresaris o professionals autoritzats per a l’emissió de documents de càrrec o abonament en els quals es deixa constància de la rectificació que escau efectuar en la factura inicial expedida pel proveïdor i per a anotar aquests documents de càrrec o abonament en el llibre registro de factures rebudes en lloc d’anotar les factures rectificatives emeses pels seus proveïdors, hauran d’informar dels estats sobre la base de la factura inicial corregida per aquest càrrec o abonament. En aquests casos, el receptor de la factura no tindrà obligació d’informar dels estats de la factura rectificativa que expedeixi l’emissor.

Quan l’Administració Tributària hagués habilitat als empresaris o professionals a no remetre als seus destinataris les factures rectificatives que emeten, aquests no hauran d’informar dels estats en relació amb aquestes factures rectificatives. No obstant això, aquestes factures rectificatives sí que hauran de ser emeses en format electrònic i deurà, si és el cas, dipositar-se còpia fidel de les mateixes en la solució pública de facturació electrònica.

Aquestes obligacions no seran aplicables per als estats de factura i la forma de la seva comunicació a la solució pública de facturació electrònica.

Solució pública de facturació electrònica

(Normativa aplicable: art. 11 i DA 5 RD 238/2026)

L’AEAT serà l’encarregada de desenvolupar i gestionar la solució pública de facturació electrònica i els empresaris i professionals que la utilitzin hauran d’emprar la sintaxi UBL, havent de complir amb els requisits mínims sobre el contingut definits en el capítol II del títol I del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. A més, podrà existir contingut voluntari addicional de les factures electròniques en la mesura en què resulti possible el seu encaix en la sintaxi de factura electrònica admesa en la solució pública de facturació electrònica.

L’accés a la solució pública de facturació electrònica es realitzarà utilitzant les formes d’identificació, autenticació i representació que es determinin en l’Ordre de desenvolupament.

Les plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques i els altres intermediaris, quan estiguin autoritzats davant l’Agència Estatal d’Administració Tributària per a aquest fi pels emissors o els receptors de la facturació en els termes de l’apartat anterior, podran emetre factures i rebre les factures dirigides als seus clients i representats a través de la solució pública de facturació electrònica, quan aquesta sigui el mitjà de facturació electrònica utilitzat.

La solució pública de facturació electrònica disposarà dels mitjans per a habilitar la descàrrega àgil de factures, de manera manual i automàtica, per als emissors, els receptors de les factures i per als autoritzats. Així mateix, s’habilitaran mitjans que permetin distingir les factures originals de les còpies citades, i es permetrà seleccionar la descàrrega d’unes, d’unes altres o d’ambdues.

Quan només l’emissor o el receptor de la factura utilitzin la solució pública de facturació electrònica com la seva forma de facturació, la interconnexió amb la plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques del receptor o de l’emissor quedarà garantida, rebent les factures de la solució pública de facturació electrònica o remetent les mateixes a la solució pública de facturació electrònica amb el contingut i en la sintaxi determinada per a aquesta solució pública.

Quan es requereixin transformacions prèvies o posteriors de la sintaxi de la factura, aquestes seran a càrrec de l’emissor o receptor que utilitzi un contingut o sintaxi diferents dels de la solució pública de facturació electrònica.

En el supòsit de desavinences comercials en relació amb les factures, incloent-hi el repudi d’aquestes per part del seu destinatari, aquestes afectaran només les relacions entre parts, sense perjudici de l’obligació d’emetre, si és el cas, les factures rectificatives que procedeixin.

En tots els supòsits en els quals la solució pública de facturació electrònica actuï com a mitjà de facturació o d’interconnexió, la factura electrònica quedarà a la disposició de la solució pública de facturació electrònica i no se li ha de remetre la còpia fidel.

L’accés a la solució pública de facturació electrònica i als diferents usos de la mateixa prevists en aquest reial decret tindran caràcter gratuït per als usuaris.

La solució pública de facturació electrònica haurà d’estar disponible per als empresaris i professionals obligats a emetre i rebre factures electròniques almenys dos mesos abans de la primera aplicació efectiva d’aquest reial decret.

Obligació d’informació del pagament de la factura a la solució pública de facturació electrònica

(Normativa aplicable: art. 12 RD 238/2026)

És obligatòria la comunicació del pagament efectiu complet de les factures o la comunicació del seu rebuig a la solució pública de facturació electrònica per part dels empresaris, persones físiques o jurídiques, i els professionals destinataris de les factures electròniques, independentment de si s’ha utilitzat la solució pública de facturació electrònica o una plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques o de si s’han remès també els estats de la factura a través d’aquestes últimes. En absència de rebuig de la factura o d’una factura rectificativa posterior, es presumirà que les factures són acceptades.

El destinatari de la factura podrà autoritzar la seva plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques perquè faci la comunicació de pagaments a la solució pública de facturació electrònica prevista en l’apartat anterior, sempre que li hagi proporcionat la informació necessària per a això.

Així mateix, els destinataris de les factures electròniques hauran d’informar el pagament efectiu i complet de cada factura rebuda i no rebutjada pel destinatari, com també la data efectiva d’aquest pagament, mitjançant l’ús d’un servei electrònic de comunicació de pagaments que proporcionarà la solució pública de facturació electrònica, en un termini màxim de 4 dies naturals des d’aquesta data efectiva del pagament, excloent dissabtes, diumenges i festius nacionals. També hauran d’informar la data de venciment del termini de pagament.

La solució pública de facturació electrònica disposarà els mecanismes precisos perquè es permeti als emissors de les factures la comunicació voluntària del cobrament o de l’impagament de factures, i també possibles diferències respecte de les dates contingudes en la comunicació de pagament feta pel destinatari.

Els empresaris o professionals autoritzats per a l’emissió de documents de càrrec o abonament en els quals es deixa constància de la rectificació que escaigui efectuar en la factura inicial expedida pel proveïdor i per a anotar aquests documents de càrrec o abonament en el llibre registre de factures rebudes en lloc d’anotar les factures rectificatives emeses pels seus proveïdors, hauran d’informar del pagament complet de la factura.

A través de la solució pública de facturació electrònica els emissors i destinataris de les factures electròniques, així com els seus autoritzats, podran consultar les dades existents sobre el pagament ou rebuig de les factures obrants en aquesta.

Requisits per a operar com a plataforma privada d’intercanvi de factures electròniques

(Normativa aplicable: art. 13 RD 238/2026)

Les plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques que formin part del sistema espanyol de factura electrònica hauran de tenir la capacitat de connectar-se amb la solució pública de facturació electrònica i, addicionalment, complir els següents requisits:

— Estar en possessió de la certificació ISO/IEC 27001, o certificació equivalent, per al seu sistema de gestió de la seguretat de la informació.

— Utilitzar protocols segurs per a la transmissió de la informació que compleixin amb les especificacions AS2 ou AS4.

— Tenir capacitat per a operar amb signatura electrònica avançada i segell electrònic avançat de les factures electròniques.

— Tenir capacitat d’intercanviar factures electròniques en totes les sintaxis admeses, com també de transformar un missatge de factura entre les diferents sintaxis.

— Tenir un pla de continuïtat de negoci adequat al volum i a la criticitat de l’intercanvi de factures que operen.

— Assegurar la disponibilitat del servei i comptar amb recursos de suport disponibles en tot moment.

— Assegurar les normes de governança de la dada i confidencialitat d’aquests, amb independència dels pactes amb els empresaris i professionals que siguin els seus clients, disposant els sistemes de seguretat per a evitar bretxes d’informació.

— Tenir capacitat i garantir la interconnexió i interoperabilitat gratuïtes amb altres plataformes.

Accés a la informació i càlcul del termini de pagament de les factures electròniques en les operacions comercials

(Normativa aplicable: arts. 14 i 15 RD 238/2026)

L’AEAT, a partir de la informació rebuda de les factures electròniques, de les còpies i de la informació sobre el pagament de les mateixes en la solució pública de facturació electrònica, donarà accés a la informació necessària per al seguiment dels terminis de pagament de les factures entre empresaris i professionals a Espanya, al Ministeri d’Economia, Comerç i Empresa i al Ministeri d’Indústria i Turisme. Així mateix, enviarà a la Secretaria de l’Observatori Estatal de la Morositat Privada, durant el primer trimestre de cada any, la informació necessària per a l’elaboració del llistat d’empreses que l’any precedent hagin incomplert els terminis de pagament.

La determinació del termini de pagament de cada factura es farà d’acord amb l’article 4 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s’estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, sense perjudici de les especialitats que puguin establir altres lleis.

En cas que la factura no inclogui la data de les operacions que documenta, es prendrà com a data d’inici del termini de pagament la data d’expedició de la factura.

Formulari de generació de factures electròniques

(Normativa aplicable: DA 1 RD 238/2026)

L’AEAT desenvoluparà una aplicació ou formulari gratuït, que, sota determinades condicions i requisits, permetrà a tots els empresaris i professionals i, si és el cas, als seus autoritzats, l’expedició de factures electròniques, la generació de la informació sobre l’estat de les factures electròniques, inclòs el seu pagament efectiu complet, i la posada a la disposició de les contraparts i de l’Administració Pública d’aquesta informació utilitzant per a això la solució pública de facturació electrònica.

Les factures expedides per aquest formulari seran verificables conforme a l’article 6.5.b) del Reglament de facturació.

Excepcions a l’aplicació del Reglament de facturació electrònica

(Normativa aplicable: DA 2 RD 238/2026)

Les previsions d’aquest reial decret no s’aplicaran a:

— Les activitats regulades desenvolupades per l’operador del mercat elèctric.

— Les funcions realitzades per l’operador del mercat organitzat de gas, en particular, tampoc serà aplicable a la seva societat filial encarregada de l’operació del mercat de futurs de gas.

— A les operacions documentades amb factura electrònica en el marc de les cambres de compensació i liquidació de pagaments regulades per l’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA): Càrrec Accounting Settlement System (CASS), Billing and Settlement Plan (BSP) i Simplified Invoicing and Settlement-IATA Clearing House (SIS-ICH); sempre que el pagament d’aquestes factures s’hagi liquidat mitjançant una d’aquestes plataformes d’acord amb els seus calendaris.

Terminis d’aplicació del sistema de facturació electrònica

(Normativa aplicable: DF 4 RD 238/2026 i Projecte d’Ordre de desenvolupament)

L’entrada en vigor de l’Ordre, fixada en l’1 d’octubre de 2026, suposa la concreció dels terminis previstos en la disposició final octava de la Llei 18/2022, de 28 de setembre i la disposició final quarta del Reial decret 238/2026, de 25 de març, per a l’inici de l’aplicació del sistema de facturació electrònica en les operacions entre empresaris i professionals.

Aquests queden configurats de la manera següent:

— Empresaris i professionals el volum d’operacions dels quals hagi excedit els 8 milions d’euros durant l’any natural immediat anterior: 1 d’octubre de 2027.

— Resta dels empresaris i professionals: 1 d’octubre de 2028.

— Obligació de les plataformes privades d’intercanvi de factures electròniques de remetre còpia fidel de les factures, obligació d’interconnexió entre aquestes plataformes i compliment dels requisits exigibles per a operar en el marc del sistema espanyol de factura electrònica: 1 d’octubre de 2027.

D’altra banda, la solució pública de facturació electrònica haurà d’estar disponible per als empresaris i professionals obligats a emetre i rebre factures electròniques almenys dos mesos abans de la primera aplicació efectiva d’aquesta ordre, és a dir, abans de l’1 d’agost de 2027.