La Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal va incloure una nova lletra j) en l’article 29.2.j) de la LGT a fi d’establir obligacions formals que impedeixin la fabricació de programari que permeti la manipulació de dades comptables. En compliment d’aquesta obligació es va publicar el Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, pel qual s’estableixen els nous requisits antifrau per a programes informàtics de facturació (Reglament VERI*FACTU).
D’altra banda, la Llei 18/2022, de 28 de setembre, (Llei Crea i Creix) regula l’obligació de factura electrònica en totes les operacions entre empresaris i professionals en un únic article i una Disposició final.
Tant la Llei Crea i Creix com la Llei Antifrau estan estretament relacionades amb la facturació electrònica.
1. Llei Antifrau
Novetats de la Llei Antifrau en matèria de facturació
La Llei 11/2021, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal va incloure una nova lletra j) en l’article 29.2.j) de la LGT a fi d’establir obligacions formals que impedeixin la fabricació de programari que permeti la manipulació de dades comptables, i en consonància regula unes infraccions greus, de fins a 150.000 euros, per l’incompliment d’aquestes noves obligacions.
En compliment d’aquesta obligació es va publicar el Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, pel qual s’estableixen els nous requisits antifrau per a programes informàtics de facturació (Reglament VERI*FACTU).
Qui afecta la Llei Antifrau?
Els productors i comercialitzadors dels sistemes informàtics hauran d’oferir els seus productes adaptats al reglament en el termini de nou mesos des de l’entrada en vigor de l’Ordre HAC/1177/2024, de 17 d’octubre, disposant fins al 29 de juliol de 2025.
En aquest mateix termini (29 de juliol de 2025) ha d’estar disponible a la seu de l’AEAT el servei per a la recepció dels registres de facturació tramesos pels sistemes d’emissió de factures verificables.
Els usuaris dels sistemes obligats per la norma hauran de tenir els seus sistemes informàtics adaptats abans de:
• L’1 de gener de 2026, en el cas de contribuents de l’impost de societats.
• L’1 de juliol de 2026 per a la resta dels obligats tributaris.
Principals mesures que s’aplicaran
Els productors, comercialitzadors i usuaris tenen l’obligació que els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos comptables, de facturació o de gestió dels qui desenvolupin activitats econòmiques garanteixin la integritat, la conservació, l’accessibilitat, la llegibilitat, la traçabilitat i la inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions de les quals no quedi l’anotació deguda en els sistemes mateixos.
Sancions

Pregunta freqüent
Pertanyo a un col·lectiu que, en principi, no està obligat a emetre factures: m’afecta el reglament que estableix els requisits dels sistemes informàtics de facturació?
No, sempre que no s’emetin factures o aquestes s’emetin TOTES a mà; és a dir, sense fer servir un sistema informàtic de facturació (SIF).
Per contra, si en algun moment s’emet alguna factura —pel motiu que sigui— i es fa servir un SIF, llavors sí que seria aplicable el RRSIF (sempre que també es compleixin la resta de condicions).
És important recordar que el RRSIF només s’aplica als SIF i aquests, per definició, només tenen aquesta consideració si es fan servir per a emetre el que —segons el ROF– tingui la consideració de FACTURA, inclosa la factura simplificada, però no altres documents similars o «equivalents» també justificatius d’operacions.
2. Llei Crea i Creix
La Llei 18/2022, de 28 de setembre, (Llei Crea i Creix) regula l’obligació de factura electrònica en totes les operacions entre empresaris i professionals en un únic article i una Disposició final. El contingut de la norma referit a aquest tema és molt breu i, tret del respecte als estàndards europeus i a la regulació fiscal, en deixa tots els aspectes específics, les característiques i el funcionament a un desenvolupament reglamentari posterior, del qual encara només coneixem el projecte.
Novetats de la Llei Crea i Creix en matèria de facturació
• L’obligatorietat d’emetre i rebre factures electròniques. L’article 12 de la Llei 18/2022, de creació i creixement d’empreses, estableix l’obligació d’emetre, trametre i rebre una factura electrònica quan el destinatari de l’operació sigui empresari o professional (B2B)
• La interconnexió i interoperabilitat gratuïta: les solucions tecnològiques i plataformes utilitzades han de garantir la interconnexió i interoperabilitat gratuïtes.
• La conservació de factures: els destinataris poden sol·licitar còpies de les factures electròniques sense incórrer en costos addicionals durant un termini de quatre anys.
• Els estats de les factures: el destinatari i l’emissor de les factures electròniques hauran de proporcionar informació sobre els estats de la factura. Caldrà especificar el termini de pagament, la data de venciment, a fi de controlar la morositat i de permetre un registre per a «premiar» i «castigar».
Hi ha dues excepcions a l’obligació d’emetre, transmetre i lliurar factures en format electrònic:
• Quan es tracti d’operacions que es documentin per mitjà de factures simplificades.
• Quan s’emetin voluntàriament sense que hi hagi l’obligació de fer-ho.
Sancions
Les empreses obligades que no compleixin s’enfrontaran a multes de fins a 10.000€, no accés a subvencions, ajudes, contractes públics… Seran mereixedors d’aquestes sancions els qui, tot i estar obligats a fer-ho, no ofereixin als usuaris la possibilitat de rebre factures electròniques o no permetin l’accés de les persones que han deixat de ser clients a les seves factures.
L’import de la penalització s’aplicaria depenent del nombre de persones afectades per la infracció o la continuïtat i persistència d’aquesta conducta infractora.
Terminis
Han de complir les noves obligacions de facturació electrònica en els terminis següents:
• En el termini d’1 any des de l’aprovació del Reglament que regula la factura electrònica per als empresaris i professionals amb volum d’operacions superior a 8.000.000 d’euros.
• En el termini de 2 anys des de l’aprovació del Reglament que regula la factura electrònica per als empresaris i professionals amb volum d’operacions inferior a 8.000.000 d’euros.
• Durant els primers dotze mesos, i com a mesura transitòria, les empreses obligades a emetre factures electròniques (amb facturació superior a 8 milions) hauran d’enviar addicionalment un document en format PDF que n’asseguri la llegibilitat per part de les empreses i els professionals per als quals encara no és exigible, tret que acceptin voluntàriament rebre-les en el format original.
• D’aquesta manera, tot i que l’autònom o pime no tingui encara un programa de facturació electrònica, podrà rebre i veure igualment la factura que li enviïn els emissors que sí que tenen l’obligació de facturar per mitjans digitals.
• En el termini màxim de 3 anys des de l’aprovació del Reglament, totes les empreses tindran l’obligació d’informar l’Agència Tributària o els seus proveïdors de l’estat en què es troben les seves factures en quatre dies naturals, sense comptar dissabtes, diumenges o festius. Per exemple, si una pime o professional rep una factura un dimarts, haurà d’informar l’emissor —o Hisenda— de la seva recepció, com a molt tard, el dilluns següent. Si aquest dilluns es fa el pagament, haurà de comunicar-ho, com a molt tard, el divendres següent, i indicar-ne la data.
Com que la transmissió de la informació sobre l’estat de pagament de la factura en les empreses no incloses en el SII s’ha vinculat a una futura ordre ministerial, s’estableix un règim transitori addicional per a informar sobre el pagament de les factures:
• 36 mesos des de l’aprovació del reglament per als empresaris amb una facturació anual inferior a 6 milions d’euros i
• 48 mesos per als professionals (autònoms) amb un volum de facturació també inferior a aquest import.
Forma. Sistema espanyol de facturació electrònica
La facturació electrònica es podrà fer mitjançant plataformes privades, mitjançant la solució pública de facturació electrònica o mitjançant la combinació de les dues vies.
En el cas que l’intercanvi de factures electròniques es produeixi íntegrament mitjançant plataformes privades de facturació electrònica, caldrà dipositar una còpia generada automàticament de cada factura electrònica en la solució pública de factura electrònica.
Les empreses i els professionals que rebin les seves factures electròniques, totalment o parcialment, a través d’una plataforma d’intercanvi de factures electròniques privades hauran de fer públic el seu punt d’entrada de factures electròniques en totes les seves comunicacions amb altres empreses i professionals i, si és el cas, a la seva pàgina web. En cas que les empreses i els professionals no hagin identificat el seu punt d’entrada de factures electròniques, s’entendrà que aquest punt d’entrada és la solució pública de facturació electrònica.
3. Relació de la Llei Antifrau amb la Llei Crea i Creix
La Llei Crea i Creix té com a objectiu reduir la morositat en les transaccions comercials, mentre que la Llei Antifrau se centra en la reducció del frau fiscal i l’enfortiment de la integritat del sistema tributari.
Les obligacions establertes en la Llei Antifrau i desenvolupades pel Reglament VERI*FACTU són compatibles amb el projecte de Reglament de factura electrònica B2B. Els sistemes informàtics dels empresaris hauran d’adaptar-se d’una forma integral a totes dues modificacions, per a la qual cosa caldrà fer servir un model de dades únic basat en els esments obligatoris de factura i en els mitjans i terminis de pagament. Aquestes obligacions noves reforcen l’obligació d’emetre factura.

4. VERI*FACTU
Què és el sistema VERI*FACTU?
VERI*FACTU o Reglament VERI*FACTU són les formes abreujades, col·loquials i significatives de referir-se al reglament que estableix els requisits que han d’adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d’empresaris i professionals, i l’estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial Decret 1007/2023. La facturació electrònica es podrà fer mitjançant plataformes privades, mitjançant la solució pública de facturació electrònica o mitjançant la combinació de les dues vies.
Obliguen que aquests sistemes informàtics, en el moment d’emetre la factura, generin i guardin o enviïn a l’AEAT un resum de la factura -anomenat registre de facturació- que porta incorporada una sèrie de mesures de seguretat i control, com són l’empremta digital de les dades, la inclusió d’informació de l’anterior registre generat i, si és el cas, la signatura electrònica del seu emissor.
Així mateix, obliguen els sistemes informàtics de facturació (SIF) perquè incloguin un codi QR en la factura emesa, la lectura del qual (per exemple, amb la càmera d’un telèfon mòbil) permeti qui rebrà aquesta factura a trametre fàcilment certes dades de la mateixa a l’Agència Tributària per a una possible verificació.
Característiques del sistema VERI*FACTU
El sistema VERI*FACTU afegeix determinades característiques a la factura i a la factura simplificada. A més dels esments que han de tenir actualment les factures, siguin ordinàries o simplificades, aquelles que s’emetin amb sistemes informàtics de facturació (SIF) a què es refereix el Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, hauran d’incorporar un codi QR tributari que faciliti la comunicació a l’Agència Tributària de certes dades de la factura.
I si el SIF que les ha emès funciona en la modalitat VERI*FACTU, també haurà d’incloure la frase «Factura verificable en la seu electrònica de l’AEAT» o VERI*FACTU.
Qui afecta VERI*FACTU?
1. Els productors i comercialitzadors de sistemes informàtics de facturació (SIF) en les activitats de producció i comercialització dels sistemes informàtics destinats a ser usats pel col·lectiu d’empresaris i professionals.
2. Els empresaris i professionals, persones físiques o jurídiques, que estiguin establerts en territori espanyol i emetin factures, sempre que compleixin les quatre condicions següents:
• Que NO facturin exclusivament de manera manual (sense l’ajuda de SIF); és a dir, que facin servir algun SIF per a emetre factures.
• Que NO estiguin adscrits, de manera obligatòria o voluntària, a les exigències del conegut com a subministrament immediat d’informació o SII.
• Que NO tinguin el domicili fiscal als territoris històrics de la Comunitat Autònoma del País Basc o de la Comunitat Foral de Navarra.
• Que NO disposin de cap resolució en vigor de no aplicació que els eximeixi de complir el RRSIF, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
A quins sistemes informàtics s’aplica el reglament que estableix els requisits dels sistemes informàtics de facturació?
A aquells que es facin servir per a emetre factures (incloent-hi les factures simplificades); és a dir, als sistemes informàtics de facturació (SIF), sempre que els facin servir persones obligades a emetre factures (completes o simplificades, tant a altres empresaris com a consumidors finals) a qui els apliqui el reglament VERI*FACTU. No s’aplica a altres sistemes informàtics que es facin servir per a emetre un altre tipus de documents justificatius de lliurament de béns o prestació de serveis.
Quan entra en vigor VERI*FACTU?
• A partir del 29 de juliol de 2025: les empreses que es dediquen a produir o distribuir programes de facturació només podran vendre programes homologats segons els nous requisits de la Llei Antifrau.
• A partir de l’1 de gener de 2026: totes les empreses (societats) hauran d’haver canviat el programari i disposar de programes de facturació que compleixin els requisits de la Llei Antifrau.
• A partir de l’1 de juliol de 2026: la resta, és a dir els autònoms persones físiques, hauran d’haver canviat el programari i disposar de programes de facturació que compleixin els requisits de la Llei Antifrau.
Com s’identifiquen les factures VERI*FACTU?
Totes les factures, siguin completes o simplificades, hauran d’incorporar un codi QR. Aquest codi conté determinada informació de la factura i una adreça URL a la seu de l’Agència Tributària.
Depenent de la modalitat de compliment adoptada, el codi QR servirà bé per a validar fiscalment el contingut de la factura rebuda (en la modalitat de sistemes de factures verificables o VERI*FACTU), o bé per a comunicar-la a les autoritats fiscals (en la modalitat de sistemes de factures no verificables o NO VERI*FACTU).
5. Impacte en el programari de facturació i comptabilitat. Programari adaptat a VERI*FACTU
Objectius de la implantació dels nous requisits
El 28 d’octubre de 2024 es va publicar l’Ordre HAC/1177/2024, de 17 d’octubre, que completa el desenvolupament normatiu de l’article 29.2.j) de la LGT, en relació específicament amb els sistemes informàtics de facturació d’empresaris i professionals. La seva publicació comporta l’inici del còmput del termini màxim de nou mesos en què els fabricants i comercialitzadors de sistemes de facturació hauran de comercialitzar productes adaptats a la normativa.
Els objectius més destacables d’aquesta Ordre són:
• Reforçar l’obligació d’emetre factura de totes les operacions que fan empresaris i professionals.
• Aconseguir que totes les operacions que es facin es gravin en el sistema informàtic de manera segura, no manipulable, accessible i amb una estructura i un format estàndard per a facilitar la llegibilitat dels registres, l’anàlisi automatitzada i la simultània remissió a l’Administració tributària.
• Incentivar el consumidor final perquè sol·liciti els comprovants de les seves operacions i pugui trametre voluntàriament a l’Administració tributària la informació bàsica d’aquestes factures per a verificar-ne el registre i l’exactitud de les dades que s’hi reflecteixen.
• Garantir la integritat, l’autenticitat i la traçabilitat de les dades registrades, per dificultar així la falsificació dels registres de facturació.
• Contribuir a una major igualtat davant la llei i a un reforç dels principis d’equitat i capacitat contributiva en el repartiment de les càrregues tributàries.
• Aconseguir una eficàcia més gran en la comprovació tributària dels òrgans que tenen assignada aquesta competència.
• Facilitar el compliment de les obligacions tributàries.

